Vård av liten hund och lite om jappars pälsvård

Jag har just haft vård av liten hund. För er som inte vet vad vård av liten hund innebär så ska jag förklara. Vård av liten hund innefattar detta:
- Borsta och kamma päls
- Klippa klor
- Borsta tänderna
- Gå i genom hunden i övrigt (leta efter sår, kostigheter osv)
- Kolla öron, ögon och tassar
FÄRDIGT.

Idag såg allt normalt ut :) Som vanligt. Dock så är han lite grå och tråkig i pälsen men det är ett senare problem. Han kommer ändå skita ner sig hur mycket som helst nu under hösten och jag vill inte tvätta honom för mycket.

Visste ni att man bara bör bada en japansk spets ca 3-4 ggr om året? Eller om det verkligen behövs. Pälsen är magisk helt enkelt. Om Aite blir lerig så brukar jag bara vänta tills han torkat. Då faller allt av på golvet istället (hur mycket bättre det nu är?! :P) Sen är han lika vit och fin igen! Pälsen är typ smuts och vattenavvisande. Därför är han ganska "svår" att bada tycker jag. I och för sig så är det ju den första hunden jag tvättar så jag vet ju inte hur det brukar vara, men pälsen vill inte ta åt sig vattnet och bli blöt så jag måste hålla på spola hela tiden. Nåväl. Jag älskar Aites päls. Den är ändå rätt lätt att ha och göra med. Borsta ca 1 gång i veckan, bada när det behövs. That's it. Inge klippning, eller trimmning. Han får ju aldrig tovor heller (förutom den där hemska gången innan utställning! finns att läsa om under kategorin Tråkigheter). Enda nackdelen är ju mängden hår han släpper. Jag bara hoopppaaas och önskar att han ska sluta fälla helt nu till vintern. Dammsuga 3 ggr i veckan är ju inte världens roligaste sysselsättning.

Nå, nu nog om Aite.
Jag ska gå ut och käka med Jennifer ikväll!
MUMS!!!

/Helena och sin hårige vän



Kommentarer
Annika

Ett tipps till duschen. Jag brukar blöta ner Enter så gått de går, sen har jag schampo i en sprayplaska och så har jag spett ut schampot med vatten. Så spray schamponerar jag han =). Då blir han blöt (om han inte skakar av sig....)och ren.

2010-09-02 @ 17:52:22
URL: http://www.entermatte.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0