Utställningstankar

JISSEEES! Jag fick just panik när jag insåg att jag ska ställa ut Aite på söndag. Det är onsdag idag.. hur ska detta gå? Jag har iallafall börjat panikträna honom i att stå snyggt. Jag har varit dum nog att aldrig lära Aite ordet "stå" Och den gången jag skulle börja lära honom det var jag irriterad samtidigt så när jag säger "stå" så lägger han sig på rygg. Hm. Träna ALDRIG hund när du är irriterad, arg eller inte på humör för det. Ikväll, det vill säga alldeles nyss så började jag träna honom att stå. Den här gången så säger jag "stå" snabbt och med jäääätteljus röst så jag låter svinglad och peppad. Det har faktiskt gått riktigt bra. Han fattade efter ett tag att man inte får godis om man sätter sig, lägger sig, vinkar, står på två ben eller något annat. Han insåg att han bara behövde stå och titta på mig för att få godis. Nu gäller det bara att träna, träna och träna, så kanske han kan stå på kommando på söndag. Jag hoppas och tänker verkligen jobba för det. Det ser ju helt klart mycket snyggare ut om hunden kan stå stiligt själv, utan att jag måste huka mig ner brevid och hålla honom.

Idag fick jag brev från SNKK, alltså Södra Norrbottens kennelklubb. Det var bland annat nummerlapp, karta och ringindelning. Det ska vara 12 japanska spetsar på utställningen i Piteå, och 18 här i Gällivare. Rätt mycket konkurrens med andra ord. Imorgon ska jag och Stina besluta hur vi ska göra med boende och allt i Piteå. Först var tanken att vi kanske skulle ta min familjs husbil dit, men det känns inte som att jag kommer klara av att köra den. Nu är frågan om vi ska försöka hitta boende och åka dit tillsammans på fredag, eller om hon åker till sin uppfödare och sover där första natten, sen kommer jag och plockar upp henne natten mot söndag och så är hon coach åt mig på söndag. Vi ställer ju nämligen på olika dagar. Hon på lördag och jag på söndag. Egentligen spelar det inte så stor roll för mig.. Kanske är det för sent för att få tag i något boende nu? Hm. Vi får sova på saken. Det känns iallafall bra att Stina vill följa med mig på söndag :) Jag är ju så mycket nybörjare som man kan bli och jag hade säkert inte fattat någonting utan henne :P Jag hade överlevt men med nöd och näppe ;) TACK STINA!

Jag insåg just också att det definitivt är på tiden att hitta något att ha på sig på utställningen. Jag har iallafall köpt en svart kjol ifall det är det som känns lämpligast. Annars blir det nog svarta jeans.. Sen får jag se om det blir en skjorta eller kavaj till.. Kanske hade det varit snyggt med någon skjorta och väst? ÅÅH vad svårt. Det beror väl också på vad det är för väder.

Sen måste jag även snygga till Aite. Typ bada honom, fluffa upp hans päls, klippa klorna, borsta tänderna och se till att han är så stilig som möjligt! :)


Ibland lyckas han ju stå riktigt snyggt ;)
Nu ska jag träna lite mer "stå" med min hund :)

/Helena & Aite


Kommentarer
Lea

Vilken otroligt vacker hund du har, som tagen direkt ur en saga! :o)

2010-07-08 @ 01:43:22
URL: http://www.leos.nu
Linn

Vilken fin bild på Aite! Lycka till på utställningen :)

2010-07-08 @ 13:01:28
URL: http://www.blacksunshine.bloggplatsen.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0