Tävlingslydnadsträning

Sådärja, då var jag hemma igen efter nästan tre timmar på BHK malmen. Jag trivs verkligen där! :) Vi börjde med att ha styrelsemöte med Hundungdom. När det var klart så körde vi igång tävlingslydnadsträningen. Till en början så gick det lite halvsegt, men sen fick Aite mer fart. Nu har jag även lärt mig mer om hur det går till på lydnadstävlingar, vilka moment som ingår osv osv.

Jag har iallafall insett att det är dags att börja träna fot, på allvar. Vi har ju bara tränat in fot som en liten vardagslydnadsgrej. Jag vill ju att han ska kunna gå fint vid min sida till exempel när vi får möte under promenader. Men nu måste jag alltså börja träna riktig fot, det vill säga när hunden i princip ska vara slickad vid min vad och följa minsta rörelse från mig. Så det började vi träna lite grann på idag. Sedan så körde vi även inkallning och platsliggning. Båda de momenten tycker jag att Aite är rätt duktig på. Ibland får han för sig att sätta sig upp vid platsliggningen och ibland är han lite seg vid inkallningen, men överlag så brukar det gå galant! :)

Jag måste även se till att träna på farten i allt vi gör. Jag vill att Aite ska sätta sig snabbt, lägga sig snabbt.. och göra allt snabbt. Inte som någon liten segfis.

Hur som helst var det kul att träna idag, trots att Aite var lite seg och bångstyrig..

Nu är det dags att dejta John Blund. Imorgon är det fullspäckat schema men faktiskt så tänkte jag ta en vilodag från hundträning. Man kan och bör nog inte träna hund vaaarje dag :P Istället ska jag följa med en vän till stallet. Jag har inte varit i stallet på år och dar, så nu är det dags att åka dit och klappa lite hästar :) hihi, spännande.. och lite läskigt. Gnägg.

/Helena


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0