Dagens agilitytävling:

Då har jag och Aite varit på vår första agilitytävling. Det var som sagt en inofficiell i Jokkmokk. Det var riktigt roligt och en bra "debut" på agilitytävlingsplanen. Jag körde ju fem lopp. Eftersom det var en inoffare så fick man anmäla till alla klasser så det gjorde jag naturligtvis. Agilityklass 1, Agilityklass Öppen, Hoppklass 1, Hoppklass Öppen A och Hoppklass Öppen B. De hade gjort på det viset för att få till nog många starter. I vanliga fall är det ju bara Agilityklass 1, 2 eller 3, samt Hoppklass 1, 2 och 3. Och då tävlar man ju ENDAST i den klassen man är i (klass 1 är "nybörjare" och klass 3 är riktigt duktiga).

Tänkte iallafall berätta hur det gick för oss..
Loppen kördes i ordningen som kommer:
Agilityklass 1 - Katastrof. Vi diskade oss typ direkt.. Aite hade massor av energi och sprang i cirklar. Han lyssnade inte alls på mig, stack från planen.. Nåväl. Han hade RIKTIGT roligt iallafall och det är väl det som är poängen :P
Agilityklass Öppen - Nästan lika hemskt som första loppet. Han var inte alls fokuserad och banan var svår så jag gjorde lite tabbar. Diskade.
Hoppklass 1 - Tredje loppet, vid det här laget hade Aite lugnat ner sig och var myyycket mer fokuserad på mig så det kändes faktiskt riktigt bra men även här diskade vi oss. Han missade ett hopphinder och gick på en tunnel istället. Men som sagt, här vände det och gick riktigt bra.
Hoppklass Öppen A - Det gick riiiiktigt bra här, fick några fel men inget märkvärdigt. Aite var hela tiden med mig och det som gick fel berodde bara på att jag var otydlig. Hur som helst så gick vi genom banan utan att diska oss och slutade som 3:a. Fick en otroligt snygg rosett ;) Rosett-bög som man är.. hehe.
Hoppklass Öppen B - Skiiitsvår bana. Av kanske.. 16 startande var det bara 3 som klarade banan utan att diska sig. Det gick ändå rätt bra för mig och Aite men vi diskade oss då han tog fel tunnel.

För er som inte vet något om agility kan jag berätta att man kan bli diskvalificerad för typ ALLT.. Jag har för mig att det är runt 60 % som diskar sig på tävling. Om jag nu inte minns fel. Iallafall, man kan bli diskad för att hunden tar fel hinder, rätt hinder men från fel håll, om den "vägrar" ett hinder.. YOU NAME IT.

Film från när vi körde kommer upp vid ett senare tillfälle :)

/Helena och agility-Aite


Kommentarer
Annika

Men då gick det ju faktiskt bra för att vara er första agility tävling. Jag väntar på videon!

2010-10-24 @ 21:49:33
URL: http://www.entermatte.blogspot.com
LappeJappe´s Kennel

Hej

Vi har lite nyfikna hu det går för dig och Aite :)

Hoppas allt går bra och att vi träffas någon gång :) för lite Jappe race :)



Lycka till med Agility!

2010-11-10 @ 18:27:44
URL: http://lappejappes-kennel.zoomin.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0