Upprörd, irriterad och en smula ledsen

Jag är en sån här "tänk-om"människa. Det är nog för att jag tänker realistiskt. Det hade lika gärna kunna vara på det värre sättet än det bättre. Okej, det blev inte så nu. TACK OCH LOV! Men det var bara centimeter ifrån. I det här fallet så har jag suttit och funderat på detta:

Tänk om hunden hade träffat Aites hals istället?
Eller tänk om hunden hade träffat magen?
Tänk om vi inte hade fått bort hunden från Aite så fort?
Tänk om Aite hade blivit jättesvårt skadad?
Eller tänk om han hade dött?
Tänk om hunden som gjorde det gör det igen? Mot en annan hund?
Eller tänk om det går så långt att den biter en människa?
Tänk om Aite får svårt att umgås med andra hundar nu?
Tänk om..?

Aite är ju min lilla ögonsten, mitt hjärta. Det går seriöst inte ens att tänka sig ett liv utan honom. Usch. Tänk att inte höra honom komma tassande på golvet. Tänk att inte se han sitta och glo på mig varje morgon? Tänk att inte kunna gosa ner ansiktet i pälsen på honom, och känna hans underbara (ja, det är sant) doft. Jag hade kunna räkna upp hur många saker som helst som jag skulle sakna med Aite. Hur som helst, för en del människor är det kanske inte någon big deal att ens hund knappt utan förvarning hoppar på och biter en annan hund. För mig är det en VÄLDIGT BIG DEAL. Jag hade mått skit och haft sån grym ångest om Aite hade gjort så. Okej, hundar bråkar och dem gnabbas med varandra. Ett slagsmål där båda parter går in för det lär man väl få skåda både en och två gånger, men det här var inget i den stilen. Det var inget bråk. Den andra hunden gick bara på Aite, rejält. Och Aite försökte fly, stackarn var ju helt jäkla försvarslös. Nu är jag arg. Märks det?

Jag gick in på regeringens hemsida för att läsa lite mer om vad sånt här kan få för följder. Först stod det lite om vad som händer om en hund biter människa, sedan om organiserat hundslagsmål och om vad som händer om en person medvetet bussar sin hund på en annan hund. Därefter hittade jag detta:

"Om en hund biter en hund utan att det är hundägarens avsikt är det, beroende på om hundägaren visat grov oaktsamhet eller inte, fråga om djurplågeri eller brott mot tillsynslagen. I det förra fallet kan hunden beslagtas, i det senare beläggas med koppel- eller munkorgstvång. Hundägaren döms till böter eller fängelse och måste ersätta skadorna. Bestämmelsen i 19 § ordningen kan också vara aktuell."

Detta hittade jag också. Det tror jag nog att alla vet, men kanske bör skrivas ändå:

"Du är alltid ansvarig för vad Din hund företar sig oavsett om hunden har blivit provocerad eller ej" Enligt Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter.



Det finns INGA bortförklaringar.



Vet ni förresten vad det är för speciell dag idag?
Idag blev AITE 9 MÅNADER! Stora pojken :)

<3



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0