Aite och skidåkning

Idag for jag, aite och pappa till kojan :) Pappa tog skotern medan jag bestämde mig för skidorna. Aite följde såklart med mig :) Första gången jag åkte skidor med Aite gick det svinbra. Han sprang mestadels en bit framför mig och förstod att han skulle hålla sig borta från skidorna. Men idag gick det inte alls lika bra. Jag tror dock att jag vet orsakerna.

1. Vi hade sele och lina för första gången, och han fattade inte riktigt att han inte kunde springa hur som helst då.
2. Det var rätt mjuk snö på vissa ställen, så Aite fick kämpa rejält för att ta sig framåt, vilket resulterade i att han blev trött.
3. Vi åkte helt enkelt för långt. Man såg att han blev trött och lite osäker.
4. Jag blev irriterad för att det gick så dåligt och förmodligen kände Aite det.

Men det viktigaste är ju att jag vet att det blev lite fel, så till nästa gång vet jag hur vi ska få det att fungera bättre :) Kortare sväng, bättre före, glatt humör och så tror jag att vi ska skippa selen. Det är bättre att han får springa lös. Då vet jag att han tycker att det är kul. Och har Aite kul så är matte nöjd.

Lägger in en bild från första gången vi var ute i skidspåret. Då hade han sin illgula väst på sig så att han skulle synas ifall någon annan skidåkare kom.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0