En till!

Jag har en paus i mitt städande just nu :P Jag har hittills städat mitt sovrum, alltså är det BARA gästrummet, hallen, vardagsrummet, köket, toaletten och klädkammaren kvar. Men det känns inte så jobbigt.. Det är rätt skönt att påta på i sin egen takt, tänka på helt andra saker och ändå se hur rent och fint allt blir. Nu när jag höll på i sovrummet så drogs tankarna naturligtvis till vovvar..

Jag har ju tidigare berättat att jag är sugen på en till hund, men att jag ska vänta tills Aite blir äldre. När jag tänker på saken så vore det ändå rätt passande att ta en till hund NU eller om nästan ett år.. kanske under våren/sommaren 2011. Jag vet ju att det inte kommer bli någon till hund nu. Känns som att det hade kunna bli kaos nu när Aite är på god väg in i tonåren. Faktiskt så blir han 10 månader om en vecka :) Hojja vad tiden går fort.. Känns som att det var igår jag hade en liten, rädd och osäker 8-veckors valp. Kanske blir det en till liten pojke till nästa sommar då? Vid det laget är ju Aite nästan 2 år och förhoppningsvis en riktigt duktig kille..

Jag undrar om det skulle bli en till jappe isåfall eller om det blir någon annan ras? Förmodligen så blir det en Japansk Spets till men det finns ju så många andra fina raser. Mitt krav är ju att det ska vara en ras som allergiker brukar klara av. JAG är inte allergisk men så många i min omgivning är det.. så det underlättar ju med en hund som de flesta tål. Men det där är ju olika från person till person också..

Innan jag skaffade Aite så skrev jag en lista på hundraser som jag hade hört/läst att folk brukar tåla. Så här såg den ut:

Bichon frisé
Bichon havanais
Dvärgschnauzer
Irish softcoated weaten terrier
Japansk spets
Kinesisk nakenhund
Lagotto
Portugisisk vattenhund
Pudel
Puli
Samoyed
Shih-tzu
Whippet

Som sagt så är det ju olika för alla. En del kanske tål Japansk spets jättebra medan det inte alls funkar med Lagotto. Jag skrev även upp ännu fler raser men dessa var de som jag tyckte flest allergiker verkade tåla :)

När jag hade skrivit listan så började jag titta på de olika hundarnas ursprung, vad de var framavlade för, storlek, pälsvård, energibehov.. ALLT. Jag föll ju ganska direkt för 4 av raserna på listan.

Dvärgschnauzer
Japansk spets
Pudel
Samojed

De andra var för stora, för små, för fula (förlåt), för mycket pälsvård, för stort eller för litet energibehov OSV.

Efter lite grövre gallring så åkte även Samojed och Pudel bort. Samojeden kräver ju ändå en hel del aktivering och den kändes lite för stor för att ha i tillexempel en liten etta om jag flyttar. Den kändes även för stor för att ha med sig när man reser. Pudeln valde jag bort på grund av all pälsvård. Man behöver ju inte hålla på trimma och så men pudel är ju mycket finare när de är trimmade och välvårdade i pälsen. Jag har även för mig att jag såg pudeln som skör och lite klen.. Det tar jag tillbaka nu när jag har träffat Stinas pudlar. De har ju energi som ALDRIG tar slut. Jag kan iallafall erkänna att jag var sugen på någon mindre vanlig ras än Pudel.

Dvärgschnauzer och Japansk spets tyckte jag ändå oftast beskrevs ganska lika både på internet och med de uppfödare och ägare jag har pratat med. I det stora hela så beskrivs båda raserna som en "Stor hund i litet format". Båda har tydliga vaktinstinker. De har ungefär samma aktivitets och motionsbehov. Båda är väldigt anpassningsbara och hänger med på det mesta. De beskrivs som kloka, uthålliga, läraktiga hundar. Båda hundarna är även väldigt envisa.. Japansk spets fäller ca 2 ggr om året. Dvärgschnauzer bör man trimma 4 ggr om året. Väldigt lika hundar till insidan och mentalt men på utsidan är ju skillnaden stor.

Avgörandet kom när jag träffade en alldeles bedårande Japansk Spets. Jag tog även med min allergiska mor och hälsade på hos Jappen och det gick hur bra som helst. Så då var det avgjort. 1-0 till japansk spets. Faktiskt så var jag hela tiden inne på en Jappe. Och man ska väl lita på magkänslan? :) Jag tyckte nog även att Japansk spets var lite finare. Alldeles kritvit med mörkbruna mandelformade ögon :) Nu tycker jag i och för sig att Dvärgschnauzer är hur söta som helst med sina buskiga ögonbryn och sitt skägg.

Kanske blir nästa hund en Dvärgschnauzer?

Nej det tror jag nog ändå inte. Jag är alldeles för kär i Japansk Spets. Men man vet aldrig ;)


Jag och bebis-Aite. Han var bara 3 månader på den här bilden :)



Kommentarer
stina

Roligt att du tänker skaffa en till hund :-) Hade ingen aning om att du hade funderat på pudel.. Såg bilderna då Aite simmar, herre gud!! En spets som gillar att simma, det är inte ofta men hör det! Mina gillar också att simma, de är ju trots allt framavlade för att vara vattenhundar :-)



Ha det bra, och så får vi väll höras och träna lite agility och utställningsträning i veckan. Kram

2010-06-13 @ 17:52:30
URL: http://poodlepower.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0