Om hundutställning

Nu tänkte jag försöka mig på att skriva ett inlägg om hundutställning. Jag är ju nybörjare så att det bara sjunger om det. Tack och lov har jag haft en bra mentor ;) Nu tänkte jag försöka förmedla det jag har lärt mig så att alla andra nybörjare kanske kan få lite klarhet i alla uttryck och regler..


Varje ras har en rasstandard som beskriver hur rasen ser ut. Den beskriver allt från öronens placering till pälstyp och färg. Det är rasstandarden som ligger till grund för hur domaren ska placera hunden. Hunden man visar ska vara så lik rasstandarden som möjligt. Så alltså, ju mer lik rasstandarden hunden är desto bättre. Det är alltså detta hela hundutställningen går ut på. Det är lite som en skönhetstävling :P

Det finns olika varianter av utsällningar. De är antingen inofficiella eller officiella.

- Officiell utställning = "Riktiga tävlingar". Auktoriserade domare dömer hundarna. Alla resultat bokförs hos SKK. På de officiella utställningarna räknas alla resultat. En officiell tävling kan vara antingen nationell eller internationell. På en internationell utställning tävlar man om att få CACIB. På nationella utställningar tävlar man om att få den nationens Certifikat (mer om detta i ordlistan).

- Inofficiell utställning = "Övnings tävlingar". På inofficiella tävlingar kan även icke auktoriserade domare få döma. Resultaten från inoffare registreras inte. Man kan se det som övning för alla inblandade parter. Domare får träna, hundar får träna och ägare får träna. 

På en hundutställning så tävlar hundarna i olika klasser.

De olika tävlingsklasserna:

Valpklass (4-9 mån EJ OFFICIELLT)
Juniorklass (9-15 mån)
Unghundsklass (15-24 mån)
Öppen klass (24 mån - 7 år)
Championklass (15 mån -->)
Veteranklass (7 år -->)
Det finns bruks och jaktklass för hundraser där det krävs speciella prov. Avelsklass och uppfödarklass förekommer också.

Först tävlar alla i samma ras mot varandra.
Man börjar med hanhundarna, man dömer dem i samma ordning som jag just skrev på listan över klasserna. Så först går alla valpar. Valparnas resultat bokförs inte så det är mer på "lek" för dem. Jag antar att de är för outvecklade för att dömas på riktigt. Sedan går juniorerna och efter dem unghundarna och så vidare.. Vid det här laget så delar domaren ut så kallade kvalitetspriser. Dem som finns är

1 - är det bästa man kan få. Det ges till hundar som stämmer riktigt bra in på rasstandarden.
2 - det är också en bra hund och ett gott avelsresultat men inte riktigt lika bra som en 1:a. 
3 - är en godtagbar hund, alltså helt okej.
0 - kan tilldelas en hund som domaren anser är för långt ifrån rasstandardens beskrivning. Den kan ha fel som anses som diskvalificerande för rasen.. eller så kan den till exempel bara ha en pungkula istället för två. Noll kan även tilldelas om hunden är aggresiv eller riktigt rädd.
KEP - "Kan Ej Prisbelönas". Det kan domaren ge till en hund som är svår att döma av olika anledningar.

Domaren kommer även att dela ut CK och HP. Läs om detta i Ordlistan. Hm.. jäklar vad svårt det här kommer bli att förklara. Jag tror att jag skriver ett litet exempel istället. Då fattar man nog bättre..

Exempel på hur det går till på en internationell hundutställning:

Aite är en japansk spets och tävlar i Juniorklass. Det finns en annan tävlande Japansk spets hanhund i juniorklass, vi kallar honom för Fido. Först bedömer domaren de två hundarna var för sig. Domaren bestämmer vilket kvalitetspris hundarna ska ha. Aite får en 1:a och Fido får en 1:a. Därefter så jämför domaren Aite och Fido med varandra. Aite är snyggare så han kommer på första plats och får CK. Fido kommer på andra plats. Eftersom Aite fick CK så ska han tävla vidare mot de andra japanska spets hanhundarna som fått CK. Han tävlar alltså nu om att bli bästa hanhund. Här vill domaren kanske se alla hundar röra sig igen och titta lite mer på dem. Sedan bestämmer domaren i vilken ordning de kommer. Snygga Aite blir 1:a och får då också Cert. och CACIB. Nu är vi klara med alla hanhundar. Då är det japansk spets tikarnas tur. De går igenom samma procedur. Efter att bästa tik har utsetts så är det dags att bestämma vem som blir BIR (Bäst I Rasen). Aite ska nu in i ringen igen och tävla mot tiken. Den som domaren tycker är finast blir BIR och den andra blir BIM (Bäst I Motsatt kön). Aite blir naturligtvis BIR. Då ska han tävla mot de andra inom samma grupp som honom. Alla hundraser är indelade i 10 grupper (Se gruppindelningen nedan). Aite tillhör grupp 5. Aite vinner mot alla de andra hundarna i grupp 5 och blir BIG (Bäst i Gruppen) Nu ska han tävla om att bli BIS (Best In Show). Då tävlar 10 st hundar mot varandra. De är de hundar som blivit BIG. Aite klår ALLA och blir BIS!!! Utställningens vackraste hund! Vilken dag va? ;)

Hundrasernas gruppindelning:

1. Vall, boskaps och herdehundar
2. Schnauzer och pinscher, molosser och bergshundar samt sennenhundar
3. Terrier
4. Taxar
5. Spetsar och raser av urhundstyp
6. Drivande hundar samt sök och spårhundar
7. Stående fågelhundar
8. Stötande och apporterande hundar
9. Sällskapshundar
10. Vinthundar


ORDLISTA:

Autoriserad domare
= En person som får döma officiella tävlingar.
BIG = Bäst I Gruppen
BIM = Bäst I Motsatt kön
BIR = Bäst I Rasen
BIS = Best In Show
CACIB = Det är ett internationellt certifikat som visar att hunden är av nog bra kvalitet för att bli internationell champion.
Certifikat (Cert.) = Nationellt certifikat som visar att hunden är av nog bra kvalitet för att bli tex. svensk champion.
Champion = När en hund fått ett visst antal Cert. eller CACIB blir den champion. Jag har för mig att det skiljer mellan raserna på hur många de måste ha tagit, men det ligger nog mellan 2-3 st.
CK = Certifikatkvalitet. Tilldelas hundar som är riktigt fina och korrekta.. helt enkelt riktigt bra avelsresultat
HP = Hederspris. Tilldelas hundar som är särskilt lovande. Till exempel en junior som måste växa till sig, eller en väl bevarad veteran.  
Ring = Den plats där hundarna tävlar.. Det är en stor markerad fyrkant.
SKK = Svenska Kennelklubben



NU GER JAG UPP :P Det här tog extremt lång tid.
Kanske kommer en fortsättning någon gång.
Jag lär väl upptäcka att jag missat en massa.
Hur som helst:
Jag kan ha skrivit något fel..
för trots allt så är ju jag också nybörjare!!!


Kommentarer
Linn

Bra att veta, nu har jag absolut lärt mig mer! :)Tack! ;)

2010-07-25 @ 20:57:46
URL: http://blacksunshine.bloggplatsen.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0