What if?

När jag var hos veterinären och vaccinerade Aite förra veckan så träffade jag ett par med två 12-veckors valpar av samma ras, och samma kull, i väntrummet. Vi pratade lite och mannen berättade att ena valpen var hemskt åksjuk medan den andra inte brydde sig alls. Detta fick ju genast mig att tänka.

Om (när) jag skaffar en till hund så vill jag ju att den ska vara som Aite, minus några saker som tillexempel rädsla och skall. Jag vill helt enkelt ha en "perfekt" hund. Men tänkt så får jag inte det. Tänk så får jag en hund som är åksjuk, allergisk mot typ allt, rädd för en massa saker, vägrar bli rumsren, biter sönder allt i sin väg, terroriserar både människor och hundar.. OCH SÅ VIDARE. Det finns ju massor av skräcksenarion. Visst, jag vet att det till stor del blir vad man gör det till, alltså: hunden blir vad vi formar den till att bli. Men en del hundar har ju lättare för att göra vissa saker än andra.

Tänk om jag får en liten valp som är helt bit-galen, och biter i allt och alla? Aite har ju alltid varit en liten ängel när det gäller sina tuggbehov. Han lärde sig fort att människor, andra hundar, möbler, mattor och lister inte är tuggleksaker. Jag har aldrig haft problem med den biten. Tänk då om jag skulle få en valp som tuggar i sig ALLT? Hm.

Det gör det hela lite läskigt och jag blir tveksam till om jag verkligen ska ha en till. Tänk om jag lyckas få värsta terror-hunden och att jag misslyckas med allt? Nej, tacka vet jag Aite. Han är seriöst underbarast i världen på de flesta sätt. Snäll, go, duktig, gör sällan några dumheter, lättlärd... listan skulle kunna bli lång!

Ibland tänker jag för mycket, jag vet!

/Helena


Kommentarer
Linda, Sisu och Ari

Man vet vad man har men inte vad man får ;) Alla mina hundar har varit lika men lite olika. Sisu är den enda som gnagit på skor, Ari har gnagt lite på korgen men är i gengäld den som blivit rumsren snabbast.

Inget går upp mot ens första hund, det är den man kommer att ha som mall till alla man skaffar efteråt, på gott å ont.

2010-08-31 @ 21:32:33
URL: http://www.cookiedragon.net
Michaela

Jag ler alltid när jag läser dig blogg, älskar sättet du skriver på.



Det är klart att alla hundar är individer och olika men många av sakerna du räknar upp går under inlärning (förutom på vissa hundar som har de naturligt). Bil åkningen till exempel, vissa hundar älskar det, andra tycker de är obehagligt, andra måste helt enkelt lära sig åka bil. Och egentligen hur ofta tränar vi bil åkning med vovven?

Bita på saker beror oftast på 3 saker: understimulerad, kli i tänderna eller att valpen fått tillåtelse att bita i händer vid lek osv.



Och även om du skulle råka få ett "monster" till nästa hund, skulle du precis som med aite forma den till en drömhund. Du behöver inte oroa dig : )

2010-09-01 @ 02:03:45
URL: http://www.silverkullenskennel.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0