Media och hundar

Jag började just fundera på att filmer och media påverkar en dels val av hundras. För visst är det så. Se bara på Lassie, 101 dalmatinerna, Beverly Hills Chihuahua, Hachiko... Vilken liten unge som helt vill väl ha en prickig hund efter att ha sett de 101 dalmatinerna. De ville då jag när jag var liten. Fast i och för sig så ville jag ha ett lejon också.. efter att ha sett Lejonkungen.

Vad betyder den här mediauppmärksamheten för raserna som hamnar i blickfånget? Tyvärr så tror jag många gånger att efterfrågan på just den hundrasen som syns i media blir större än vad som finns att tillgå. Och när efterfrågan blir större så ser ju oseriösa uppfödare och valpfabriker sin chans. Det är då de kan tjäna pengar. Jag tror att man ska vara väldigt noggrann när man bestämmer sig för att köpa en ras som media har ögonen på. Egentligen ska man ju vara det vad man än väljer för ras. Men det är nog viktigt att man tänker en extra gång. Varför köper jag den här rasen? Vad vet jag om rasen i sig? Och det är nog även extra viktigt vilken uppfödare man väljer. Är uppfödaren medlem i Svenska Kennelklubben? Och i dess rasklubb? Finns båda föräldradjuren att se. Är de friska? Har valparna blivit undersökta av veterinär och finns det intyg på det? Ser stamtavlan bra ut och är den utan inavel? Verkar uppfödaren ha bra erfarenheter av den här rasen? Har uppfödaren varit aktiv länge?

Det är ju så otroligt sorgligt när människor skaffar hund utan att inse att det innebär en hel del jobb och ansvar. Och det är så otroligt sorgligt att man köper en hund utan att veta vad rasen kräver. Ett impulsköp för att man såg en söt hund i armarna på en kändis har nog hänt fler gånger än vad som går att räkna. Stackars hund säger jag bara.



Kommentarer
Elin

Haha ojoj, lejonkungen var ju våran film när vi var små :)

2010-08-21 @ 01:56:34
URL: http://lilljatko.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0