Lite lätt irriterad, än en gång

Nej det är nog fel att säga att jag är irriterad nu, utan jag är nog mer bara less. Less på mig själv. Om jag möter någon som har sin hund lös och inte kopplar den när vi möts så förmodar jag att ägaren har koll på sin hund och inte låter den fara iväg till min hund. Jag vill tro gott om dem jag möter. Förmodligen så ska jag sluta göra det för det verkar som att det aldrig besannas. Är det så att JAG måste BE folk om att koppla deras hundar så att Aite ska få en chans att hälsa i sin egen takt, utan att bli skrämd?

Idag på morgonpromenaden så mötte jag två settrar. Jag sa direkt att Aite är rädd för stora hundar. Jag hade Aite lös, det brukar jag alltid försöka ha han när vi möter hundar som jag misstänker att han kommer ha svårt för att hälsa på. Jag vill att han ska ha möjlighet att backa iväg om han blir rädd. Jag vill inte att kopplet ska hindra honom. De gånger jag har haft honom kopplad och han har blivit skrämd så har han ju fått ännu mer panik när han inte har kommit därifrån, när han har insett att han sitter fast.

Ena settern var lös och den andra kopplad. Den lösa springer fram till Aite för att hälsa. Den ville absolut inget illa, utan den ville bara kolla vad Aite var för typ. Men Aite blir ju naturligtvis rädd när det kommer något stort emot honom så han vänder och rusar därifrån, och hunden rusar efter. Aite hoppar ut i högt gräs och tar sig sen upp på den stora vägen brevid (huvudleden som går till Noulajärvi). Tur att det inte kom någon bil!! :S Jag lockade iallafall tillbaka honom.

Nu till något som var positivt:
Jag satte mig på huk brevid hunden som hade stuckit efter honom och tro det eller ej, Aite kom faktiskt smygandes bakom min rygg och hälsade på den. Så det känns som ett steg bak men även ett steg fram! Det var riktigt kul att Aite vågade hälsa trots att han blev så rädd först.

Nåväl.
Luften gick ur mig.

KOPPLA ERA HUNDAR NÄR NI MÖTER ANDRA HUNDAR!


Kommentarer
Marie Louise Sundling

Hej, har ingen kommentar till din blogg, men har hört att du skulle vara intresserad av att ev. sitta i Hundungdoms styrelse nästa år. Skulle du då kunna tänka dig att åka ner till Stockholm på en utbildning för styrelseledamöter den 16-17 oktober. Allt är kostnadsfritt för dig. Du behöver vara egna fickpengar. Meddela någon i HU före tisd. 31/8 om du är intresserad, eller kom på vårt möte då, jag tror det är kl. 19.00

2010-08-26 @ 11:32:51
URL: http://agilityiza.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0