En smula irriterad

Jag var just ute och rastade Aite en sista gång innan jag ska åka och jobba. När vi kommer ut och har gått en liten bit så stöter vi på en kille med en pointer, tror jag det var. Killen pratar i telefon och han har hunden lös. Jag ser att hunden blir intresserad av Aite och att Aite börjar gå bakom mig. Hunden och killen går förbi utan problem men vipps så dyker hunden upp bakom Aite igen. Aite blir livrädd och drar iväg i kopplet. Jag släpper Aite och hunden fortsätter gå efter honom. Hunden ville absolut inget illa utan den var bara nyfiken på Aite, men för Aite som är rädd för stora hundar så var ju detta verkligen inte kul. Jag försökte få tag i den andra hundens halsband så att jag kunde hindra den för att göra Aite mer rädd än vad han redan var. DÅ säger killen åt hunden att komma. Gissa om jag blev irriterad? När man har sin hund lös så ska man ändå ha koll på den och inte låta den gå fram till vilken hund som helst. Det kan ju vara som i mitt fall, att jag har en osäker hund. Tänk om min hund hade varit sjuk? Eller aggresiv? Skärpning. Jag blir så irriterad över sånna här saker, för det hjälper ju knappast Aite att komma över sin rädlsa. Tvärt om.. Jag jobbar hela tiden med att försöka få Aite att förstå att stora hundar inte är farliga, de är bara större än honom själv. Så kommer en oansvarig kille med hund, det känns som ett slag i magen och tre steg tillbaka. Jag hoppas verkligen att Aite en dag ska kunna umgås med hundar av alla raser och storlekar. Och jag hoppas att folk tänker till. Koppla er hund när ni möter andra hundar. För man vet aldrig vad man möter. En aggresiv hund, en rädd hund, en liten valp som behöver tid, en löptik.. Och kolla med ägaren om det är okej att de hälsar innan du släpper iväg din hund.

/ En irriterad Helena


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0