En matte som försvinner

Okej, nu är det så här att jag har en liten fundering. I alla hundböcker står det ju att det är bra att "rymma" ifrån sin hund när den är liten.. Alltså att man gömmer sig när man märker att hunden är ouppmärksam. Det gör att hunden lär sig att vara mer uppmärksam på sin ägare. Jag har gjort det med Aite lite titt som tätt. Senast så gjorde jag det för någon kväll sen när vi var ute på en liten rastningsrunda. Som vanligt så hade jag honom lös. Efter ett tag så märkte jag att han hade fått upp ett spår och att jag inte var så intressant längre. Så jag passade på att smita iväg och gömma mig bakom en parkerad bil. När han upptäckte att jag var borta så reagerade han som vanligt.. typ "Shit?! Panik! Matte är borta!!! Hjälp, var är hon?! Måste söka!" Så börjar han springa omkring i väldans fart och letar mig. När han sen hittar mig igen är han överlycklig och pussar mig för att sen återgå till det normala.

NU till min fråga: Fungerar bara dessa "rymningar" på valpar, eller kan de fungera på vuxna hundar också? Jag blev lite orolig att det kanske inte längre ger önskad effekt? Jag blev rädd för att Aites förtroende för mig förstörs.. "Matte är opolitlig och försvinner ibland".. Eller? Vad tror ni?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0