Sjuk matte, sjuk hund

Här har det varit dött igen. Jag har varit sjuk, sjuk och åter sjuk.

Söndag den 24:e april fick jag feber och har haft hög feber sen dess. Nu i måndags (på min födelsedag!) fick jag tid till läkaren och de konstaterade att det var någon infektion i kroppen så nu har jag påbörjat en 14-dagars antibiotika kur. Det är nån riktig hästmedicin det där.. tar jag den på tom mage blir jag helt snurrig och illamående :P

Nåväl, nog pratat om mig.

Igår blev Aite sjuk.
Någon gång strax efter 11 började Aite spy. Först spydde han upp all mat, sen kom det en massa slem och skumm.. Sen kom det blod, blod och lite mer blod. Jag blev ju såklart väldigt orolig direkt när jag såg att det var blod och det dröjde inte länge förän jag ringde till jourveterinären. De ville att jag skulle komma in direkt så 13:30 var jag där. De tog en massa olika prover och röntgade även honom.

Röntgen visade på en viss irritation i magen. Alla blodprover var normala förutom ett.. det var något som hade att göra med bukspottskörteln. Veterinären sa att när det provet är onormalt så ska man ta det på största allvar så hon skickade en remiss till Gammelstans djursjukhus och sa åt mig att åka dit snarast. Hon sa att han förmodligen skulle bli inskriven där och få stanna någon dag. Jag åkte hem, tog med mig lite gjejer och lät Aite vara ute en stund.. men han hade verkligen ingen ork. Han bajsade blod och la sig bara på gräsmattan och ville inte göra något alls. Jag och mamma satte oss i bilen och körde mot Gammelstan. Aite var helt slut och sov i stort sett hela vägen.

När vi kom fram var klockan strax efter 18. Han blev undersökt av en veterinär där också och de tog lite fler blodprover. De sa att de trodde att det kunde vara bukspottskörtelinflammation men de var väl inte helt säkra. De har tagit ett sådant test också men det måste skickas till Tyskland för analys så svaret på den kommer nog inte förän nästa vecka. Veterinären förklarade att det skulle avvakta och se vad de andra blodproverna visade och att de skulle ge honom dropp och smärtlindring tills vidare. De skulle också ge honom kontrast så att de kunde röntga honom idag..

Veterinären sa att det inte var någon idé för oss att vara kvar utan att hon istället skulle ringa om det var något konstigt på proverna och att Aite skulle få stanna kvar. Så igår kväll åkte vi tillbaka. Det var inte alls roligt att lämna Aite och se honom gå iväg med en helt okänd människa..

Idag pratade jag med Gammelstan igen. De sa att han mådde lite bättre idag. Han hade inte kräkts något mer och inte heller bajsat. Röntgen visade inget konstigt och alla andra prover var normala.. De hade gett honom lite mat och skulle nu vänta och se hur han reagerar på det. Om han inte kräks upp det eller får diarré så ska han få lite mer och mår han fortfarande bra och kan äta imorgon så blir det mest troligt att hämta hem honom då :)

Det känns både bra och dåligt. Jag är ju livrädd att han ska bli sämre igen när vi kommer hem.. men samtidigt så vill jag ju inget hellre än att få hem honom!

Aite <3


Kommentarer
Annika

Men oj oj oj



Hoppas verkligen han mår bättre så du får hämta hem han snart. Tur kanske att du åkte in så snabbt.



Håller tassar och tummar för att Aite ska krya på sig snart. Du får självklart också ta och krya på dig!



//Annika och Enter

2011-05-05 @ 18:25:13
URL: http://www.entermatte.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0