Jappe-päls

Karin om Mera hår.:

Pääls :D Fäller han mycket under resten av året? :)



Jag fick just den här kommentaren :) Och svaret är NEJ. Nog släpper det ju lite smått men det är inget jag störs av. För en del hundar så släpper det ju maaaassor av hår bara man rör i dem men så är det inte för Aite. När han inte fäller då märks håret knappt. Men som sagt.. när han väl har sina fällperioder då är det hårigt :P Dammsugarn åker fram var och varannan dag i stort sett. Han har inte riktigt kommit in i något "fällmönster" ännu eftersom han är så ung och förmodligen fortfarande håller på bygga upp en bra päls.. Men Japansk spets fäller ca 2 ggr per år.. tikarna kan visst fälla något oftare än hanarna.

En av alla hundra saker som är bra med Jappe-päls är att den är väldigt.. typ lätt, och ganska mjuk. En del raser har ju väldigt "vassa" strån som fastnar ÖVERALLT. Aites hår lägger sig liksom bara ovanpå allt så det går ju jättelätt att få bort.

När vi väl är inne på Japparnas päls så kan jag ju berätta att den är väldigt lättskött. Den tovar sig inte, det fastnar inte saker i den och den blir knappt smutsig. Den är även vattenavisande så han blir bara fuktig "på ytan" när vi är ute i regnet. Jag brukar borsta Aite ungefär 1 gång varannan vecka.. När jag är flitig blir det 1 gång i veckan :P Badar honom gör jag när det behövs. Mindre under vintern och lite oftare under sommaren.. Sammanlagt kanske det blir 4-6 ggr per år.

/Helena


Kommentarer
Karin

Tusen tack! Står i valpkö!! :D Snart blir det en jappe för mig också! Han är ju bara ljuvlig din kille!

2011-03-04 @ 15:33:59


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0