Aites mathistoria

2 spyfria mornar hittils :) Hoppas det fortsätter i samma riktning! :D

Jag har nu gjort som så att han får sin frukost samtidigt som jag äter frukost, det vill säga mellan 08-10 beroende på när vi vaknar. Då äter han sitt foder. Det är typ ett.. blötfoder. "Oscar" heter det.. Sen får Aite sin "middag" vid samma tid som förut, alltså runt 17-18 tiden. Det jag nu har testat är att ge honom en pyyyyttteeeliten portion med mat på kvällen, ungefär vid 21, ett tag innan vi går sista rundan och innan vi går och sover. Vid det sista kvällsmålet har jag gett kokt kött och lite ris.. Sammanlagt typ 1-2 matskedar :P

Jag tänkte prova köra på det här ett tag nu och se om det blir bättre.

Mitt mål är ju att Aite ska må bra.. Han ska inte behöva spy varje morgon, ha dåligt hull eller vara slö på grund av maten.

Jag tänkte berätta lite om hur det var förut så att ni förstår.

Ända sen Aite var ungefär 3-4 månader så har han varit en kräsen liten skit :P När han kom till mig så åt han vanligt hederligt torrfoder.. Robur Bozitas valpfoder. Och jag körde på det fodret tills han var 4-5 månader. Men eftersom jag började se problem med kräkningar redan då så bestämde jag mig för att testa något annat foder. Problemet i sig var kanske inte kräkningarna utan det var nog det att han helt enkelt inte åt fodret. Han kunde matvägra i flera dagar.. Och förmodligen var det därifrån alla kräkningar kom. Jag testade Eukanuba utan resultat.. Jag testade Versele-Laga, jag testade Doggy och ett till märke jag inte kommer ihåg men inget verkade falla min hund i smaken.

Att ha en 6-månaders valp som vägrar äta är inge vidare kul kan jag ju meddela. Jag fick ju lite smått panik över att han inte skulle växa normalt, att han skulle få nå sjukdomar på grund av vitaminbrist och ja.. ni vet hur man nojar. Jag tänkte att "är han nog hungrig så äter han" men att en växande valp äter ett mål mat typ varannan eller var tredje dag känns ju inte bra.. Och det var ju inte bra. Som jag skrev i tidigare inlägg så ledde ju även allt det här matvägrandet och kräkandet till en rejäl sjukdom för Aite när han var ca 6 månader. Magkatarr och nån inflammation i halsmandlarna. Vi hade bara tur att det vände i rättan tid så han slapp bli inlagd. Men det var en jobbig tid med flera veterinärbeskök.. Röntgen, undersökningar, blodprover. Vi fick även åka in till veterinären för att han skulle få i sig vätska. Dem satte flera sprutor med typ "dropp" under huden på honom eftersom han inte fick behålla varken mat (skonkost) eller vatten. Magen var väl helt förstöd :/

Efter det här så blev det som så att han började få hemlagad mat istället. Eller.. Ena målet foder, andra hemlagat. Och då åt han ju.. iallafall ett mål mat om dagen :P Jag orkade helt enkelt inte med att se honom må dåligt och min familj stod inte heller ut. Så både mamma, pappa och jag ställde oss i köket och började göra egen mat åt Aite. Men jag förstod ju att det inte var någon lösning på det hela så jag letade vidare och köpte hem en hel del prover av olika slag. Till slut, när Aite var 8 månader hittade jag ett blötfoder/färskfoder som heter Oscar Power Plus. Det är en sån där typ "korv" med mat i. Den har han ätit sen i somras och efter att jag började med den så måste jag nästan säga att alla problem har försvunnit. När jag även förstod att potatis inte var något Aites mage klarade av så han han ju mått som en prins. Jag vet inte helt vad det beror på men förmodligen så har han slutat spy för att han äter.. Förut åt han ju inget så det är väl inte konstigt att han spydde lite titt som tätt och hela tiden. 

Sen i somras när jag hittade det där fodret som Aite faktiskt ville äta så har det oftast varit så att han har fått foder på morgonen och vanlig människo-mat på kvällen. Ett tag försökte jag med foder på morgon och kväll men då åt han bara det ena målet och jag tror faktiskt att det kan vara rätt nyttigt för hundar att få i sig lite av sånt som vi också äter.

Som ni kanske förstår nu så har jag och Aite haft det rätt jobbigt.. Och att ha hittat ett foder som han äter och tycker om känns helt fantastiskt.. Men jag strävar efter att en dag ska kunna gå över till ett vanligt torrfoder igen. Det är skrämmande och jag är livrädd att allt ska bli som det var förut men det är nog så att jag måste försöka, för jag tror inte att det här fodret han äter nu är optimalt.. Det finns ju bättre grejer och Aite ska ju ha det bästa! :P 

Dock så måste jag ju ta ett steg i taget. Nu ska jag först se till att de här morgonkräkningarna som har satt igång försvinner.. Sen måste jag se mig om efter ett BRA foder till min hund. Om ni har några tips, så skriv gärna för som ni vet så är foder-djungeln stor :P


Kommentarer
Therese

Det är ju superbra att ni har hittat ett foder som funkar! Jag har faktiskt börjat läsa en hel del om BARF (Bones and raw food) och de flesta artiklarna är från USA där de har kommit betydligt längre inom hundfoder än vad vi har i Sverige. Jag har bestämt mig för att jag en dag när jag har nog mycket kunskap ska fodra med endast rått kött, ben och grönsaker. Har även kollat på vom og hundemat som är ett färskfoder (typ som ditt) helt utan spannmål utan endast vitaminiserat kött och fett. Men eftersom vi inte har nog med frysutrymmen får det fodret vänta tills dess.



Jag har nyss bestämt mig för att gå över till standardt som jag såg att du läste om i min blogg. Det finns många delade åsikter om det fodret, de som påstår att det inte alls är naturligt eftersom det inte innehåller spannmål och så de som tänker som jag, att det är de mest naturliga du kan ge åt din hund om man ska fodra torrfoder.

Nu har ju jag bara sett det här fodret på "papper" och pratat med en hel massa hundägare som ger/gett det åt sina hundar och som har både positiva och negativa åsikter om det. Jag har beställt hem det fodret och hoppas innerligt att det fungerar.



Men om du har ett foder som funkar, som han mår bra i magen av, som han håller hullet på och som han tycker om så skulle jag faktiskt inte byta. Alla hundar fungerar på olika foder, vissa på doggys billigaste och andra på specialbeställt veterinärfoder.



Phu.. Tror de här slår rekordet över den längsta bloggkommentar jag har skrivit. :p

2011-01-08 @ 23:33:37
URL: http://jothema.blogg.se/
Anna och sheltietjejerna

Det fodret du har just nu innehåller precis som de flesta blötfoder 56,9% vatten. Sen är det ganska lite protein (24,5%) och lite fett (14,8%). Det kan göra att han inte får i sig allt han behöver och därför blir hungrig fortare än nödvändigt.

Människomat är bra för hundar att äta (förutsatt att det inte är mkt kryddor, lök eller fett (t.ex. julskinka) i det) men för att utfodra det som halva dagsransonen så skulle det behöva vara anpassat för hundars behov av vitaminer, protein o.s.v.

Jag förstår att det är läskigt att byta foder men om du testar att ge av någon sort som godis för att se om han gillar det och sen byter över till det fodret långsamt så tror jag inte att du kommer att stöta på så mycket problem. Jag ska själv gå över till Oliver's på mina hundar, det går att beställa både från foderbilen och från deras egen hemsida.

Jag började ju med Magnussons Meat and Bisquit men dom blev jättehårda i magen på grund av allt vetemjöl..

Du kanske kan testa med ett foder för känsliga magar?

Robur har Tindra ätit och mådde jättedåligt av det på grund av att hon inte blev mätt av det, trots att hon fick äta ganska mkt foder enligt tabellen på påsen.

Jag har testat många foder på Tindra (tyvärr). ANF, Robur, Royal Canin, Eukanuba (mina hundar började spy av sensibelfodret!), Nutra Gold, KLASS färskfoder, Friskies, Magnussons Meat and Bisquit, Precept, Advance m.m. m.m. Klass funkade jättebra, men Tindra som lätt går upp i vikt fick jättelite mat. Dessutom tar det ju plats i frysen.. Nutra Gold fungerade också ganska bra, men är svårt att få tag på i Gällivare då det ofta är slut på Ankis eftersom att det tas in så lite av det fodret.

En av våra gamla uppfödare sa en gång att för att ett foder ska vara bra ska proteinmängden vara kring 30. Jag vet inte om det stämmer men det börjar komma många foder som har den mängden..



Lycka till och hoppas att det löser sig för lilla Aite! =) Och hoppas att jag inte gjorde dig allt för förvirrad nu haha. :P

2011-01-09 @ 11:09:03
URL: http://www.kennelpictureperfect.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0