2010

Januari:

I Januari var Aite bara 4 månader och alltså en liiiiten bebis ännu :) Vi tränade på för fulla muggar eftersom jag vid det laget bara hade extrajobb. Så jag ägnade i stort sett all min tid åt Aite, vilket naturligtvis var hur bra som helst när han var så liten :) Det blev mycket träning på allt det där grunliga som sitt, ligg, stanna, hit och även en del tricks :P Eftersom vi just hade flyttat till ny lägenhet så blev det även myyyycket ensamhetsträning. Innan jag flyttade så klarade Aite av att vara ensam 1 timme utan problem men efter flytten ville jag inte riskera något utan "började om" med träningen :)



Februari:

I februari startade jag den här bloggen och började skriva om allt som har med hund att göra :) Eftersom det började bli lite varmare ute så blev det även en hel del uteaktiviteter. Aite och jag började ta lite längre promenader.. kanske uppemot 25-30 minuter vilket jag märkte var bra för honom :) Jag började även känna mig hemmastadd i min nya bostad och lärde mig vilka mina grannar var. Vid den här tiden minns jag även att Aite var lite väl vaktig. Han trodde att han kunde vakta både lägenheten, trappuppgången, gårdsplanen, gatan utanför gården OCH bilen. Med tiden har ju det där gett med sig men just då var det inte så roligt att ha en hund som skällde på grannarna :P Det var även i februari som Aite för första gången blev sjuk på allvar. Veterinären trodde att det var magkatarr och även inflammerade tonsiller. Det var en jobbig tid för både hund och människa. Aite var så dålig att vi nästan blev skickade till gammelstan för inläggning. Tack och lov vände det i rättan tid :)



Mars:

Åh, alltså mars, det är ju verkligen då det börjar vara skönt att vara ute hela dagarna. Vårsol, blå himmel, ljust längre på dagarna och varmt i luften :) I mars tog jag med Aite ut och åkte skidor för första gången. Det gick väl sådär :P Han fattade inte direkt att han inte kunde vara allt för nära mig, men kul hade vi! Vi spenderade många lediga dagar i tjautjas där vi har stugan. Aite stoooortrivs verkligen där eftersom han får vara ute hela dagarna och till och med ligga och sova i snödrivorna ;) I mars passade vi även på att miljöträna massor. Vi åkte bland annat buss till Kalix över en helg och bodde hos min bästis Elin :)



April:

April började ju med påsk. Och Aite var nog världens snyggaste påskkärring ;) I april blev det även en heeel del uteaktiviteter så som skoter och korvgrillning. Aite var även för första gången med i tidningen Härliga Hund :P har ju blivit ett par gången nu på senaste? :P haha. Min syster skaffade nya husdjur i April. Det var kycklingar :) Både jag och Aite tyckte att dem var hemskt söta och har fått hjälpa till att mata dem vid olika tillfällen. Det mest spännande som hände under april månad var nog ändå att jag tränade agility för första gången någonsin. En av mina kära grannar (som jag numera är nära vänner mer) drog med mig ut på agilityplanen. Jag var skitnervös, fattade ingenting och skämdes över min hund :P Men idag är jag glad att min kära Stina tog med mig ut den där dagen! :) I april blev jag även anställd på jobbet som jag har idag. Då var det bara extra men efter bara någon månad blev det mer :)



Maj:

I maj fyllde jag 20 hela år. Kul! :) I maj började också valpkursen. Aite var ju ganska gammal vid det laget men valpkusen var verkligen något positivt för oss både. Vi lärde oss maaassor och jag insåg att det här med hundträning är något jag vill ta mer seriöst än bara för skojs skull. Det var nog även under valpkursen som jag förstod att det här med hund var något som jag verkligen ville engagera mig i :) Tyvärr hände det väl även lite tråkigheter i maj men sånt är livet. Det kan inte alltid vara en dans på rosor, även om man önskar det ibland. Den 29:e var jag och Aite på vår första utställning, en inoffare här i Gällivare. Stina ställde ut Aite eftersom jag inte riktigt tordes ;) Allt var så nytt. Jag visste ju iiiiingenting om utställning så det var otroligt skönt att lämna över kopplet till Stina, som verkligen vet vad hon gör :P Innan maj var slut hann jag även med en blixtvisit i Umeå med min syster. Det var min första "långa" resa med Aite :) Gick hur bra som helst :D



Juni:

I Juni blev det mer agilityträning och även en del utställningsträning eftersom jag hade anmält mig och Aite till Midnattssolsutställningen i Gällivare. Det var även i juni som Aite för första gången badade utomhus, i älven :) Han var nyfiken på vattnet och med lite peppning av matte tordes han gå ut så att benen blev lite blöta ;) Efter den gången han han ääälskat att bada! :D Bästis Elin var och hälsade på och vi tog en promenad upp till toppstugan på Dundret. Första gången för Aite! Innan jag skaffade hund så minns jag att jag tänkte att åhh.. nästa gång jag går upp till toppen på berget har jag kanske med mig en hund ;) Och så blev det :) Aite är ju min lilla svans och han älskar att följa med på allt jag gör så han fick även följa med på bilbingo under juni månad :P



Juli:

3-4 Juli var det agilitytävlingar här i Gällivare som Hundungdom anordnade. Jag var med där och hjälpte till som funktionär. Det är väl på det viset som jag sedan har fortsätt att engagera mig i Hundungdom :) I Juli gick jag även med Aite på vår första officiella tävling. Det var den internationella Midnattssolsutställningen här i Gällivare. Aite gick med strålande resultat! Bästa juniorhane med CK, och ANDRA BÄSTA hane :) Gissa om jag var stolt matte? Tyvärr så hände det ju lite tråkigheter dagen innan utställningen :P När jag badade Aite så lyckades pälsen tova ihop sig till en enda stor kaka. Tog 4 timmar att reda ut allt. Men det är första och enda gången Aites päls har tovat sig, NÅGONSIN :) I Juni var det även en nationell utställning i Piteå som jag och Aite var med på. Där blev han bästa juniorhane med HP :) Fin kille!



Augusti:

I Augusti träffade Aite en igelkott för första gången.. han tyckte att den var otroligt intressant :P Jag fick hejda honom från att gå för nära. I Augusti blev det en hel del agilitytränande och även massor av hundbus. Jag, Stina och Linn träffades lite titt som tätt och lät hundarna leka av sig lite :) Jag hann även med en vända till Kalix med Aite. Den 20 augusti blev Aite ETT HELT ÅR. Helt galet vad tiden går fort :P Spårträning hann jag också med några gånger med Aite. Och det är verkligen något som han älskar!



September:

I september blev det några svängar till tjautjas igen. Skogspromenader, bad i sjön och bus med pinnar för Aites del :) Det var även någon gång i början av den här månaden som fortsättningskursen i agility började. Jag har ju inte gått någon nybörjarkurs eftersom jag inte fick plats i den men fortsättningskursen fick jag gå :) Det var riiiiktigt bra för mig och Aite! Jag lärde mig hur viktigt det var med kroppsspråket och en massa annat nyttigt! :) Jag påbörjade rabiesvaccineringen och gick även med i en träningsgrupp som HU startade. Vi träffades 1 gång i veckan för att träna tävlingslydnad, kul och bra! :)



Oktober:

Jag tävlade med Aite i agility för första gången. Det var en inofficiell tävling i Jokkmokk. Det gick både skitdåligt och riktigt bra! :) Som bäst kom vi trea i ett lopp. Första snön kom i oktober och både jag och Aite var väldigt lyckliga över det :D I mitten av oktober åkte jag och 5 andra tjejor till Stockholm på syrelseutbildning. Vi var där över helgen och lärde oss massor som vi garanterat kommer ha nytta av i hundungdom. I slutet av oktober fick jag min efterlängtade systemkamera! Och på tal om kamera så var det i oktober som jag fick veta att bilden som jag skickat in till härliga hunds fototävling kom på 2:a plats av mer än 600 bidrag. Grattis Storebror! :) Vet ni vad mer som hände i oktober? Aite fick en kusin :) Nämligen Barffas! En söt liten riesen schnauzer-valp :D



November:

Under november avstannade i princip allt. Ingen agility, ingen lydnad.. Däremot så satsade jag och min syster väldigt mycket på att Aite och Barffas skulle få en bra start tillsammans. Faktiskt så blev det en hel del socialträning för Aite under november. Vi var på trivselkvällar, jag bjöd hem vänner och jag och Aite hälsade ofta på hos andra. Jag och min vän/kollega Jennifer åkte till Umeå och tatuerade oss i början av månaden. Under World Cup här i Gällivare så hjälpte jag, Anna och Stina till med bevakningen på stan en natt.. Vi promenerade omkring med hundar och "vakade" över Gällivare.



December:

I december blev det tyvärr ÄNNU mindre hundträning :( Fy på mig. Jag jobbade i stort sett varje dag, hela dagen, hela månaden. Det som nog var mest spännande på hela månaden var ju resan till Stockholms Hundmässa. Ett gäng hundtokiga flickor tillsammans i stockholm en helg säger väl det mesta? :) Sen hade vi ju även julafton och nyårsafton i december vilket inte heller var fy skam.




SÅDÄR. Det var en liiiiiteeeen resumé av 2010 :)


Kommentarer
stina

tänk vad tiden gått snabbt! känns som det var nyss vi for och tränade den där första gången på bhk ;)

god fortsättning då!

2011-01-01 @ 22:35:18
URL: http://poodlepower.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0