Agilitykurs (1:a träffen)

Åh vad det var roligt igår på agilitykursen! Aite var jätteduktig och lyssnade på mig. Det känns som att vi kommer göra stooora framsteg under kursens gång. Det är så bra att ha någon som står och tittar på när man kör. För jag är deffinitivt inte medveten om vad jag gör på planen... än. Men igår fick jag en bättre bild av hur jag gör när jag leder Aite genom banan. Ni vet.. sånt som jag gör bra och sånt som jag måste förbättra.

I agility så är kroppsspråket A och O, det insåg jag igår. Eftersom det går så fort så är det viktigt att man tydligt visar hunden vad man vill. Jag har varit lite otydlig tidigare har jag nu förstått.. Och när det har blivit fel så har jag inte riktigt insett varför det blivit fel. Men igår förstod jag att det till största delen hänger på mig och vad jag gör.

Till exempel när Aite skulle in i en svängd tunnel så ropade jag "genom" (mitt kommando för tunneln) och pekade på tunneln men han gick ändå inte in. Jag tänkte att han bara inte ville gå in men då förklarade Anna att jag gjorde två saker som förvirrade honom. Nr 1 - när jag pekar på hopphinder och liknande så höjer jag handen lite för att visa att han ska över och tydligen så gör jag samma sak omedvetet vid tunneln så Aite blir ju förvirrad och fattar inte att han ska in. Nr 2 - Eftersom tunneln är svängd så börjar jag svänga av innan vi kommer fram till öppningen för att hinna ta emot honom i slutet av tunneln. Detta gör honom också förvirrad. Jag svänger men visar att han ska in. Hur ska jag ha det?!

Inte konstigt att det blir fel ibland! Det gäller verkligen att vara medveten om sitt kroppspråk och ha en tydlig plan över hur man ska köra banan.

Träning, träning, träning! Jag fick även veta att det kommer att hållas en agilitytävling i Jokkmokk om ett tag. Självklart blev jag ju liten sugen att anmäla mig men sen kom jag på att Aite är för ung! Hunden måste vara minst 18 månader vid debuten! Så det blir att vänta till våren..

Nu måste jag fixa mig sedan bege mig till jobbet! /Helena


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0