Låt hunden jobba!

Alla hundar, oavsett ras, behöver få aktivering och stimulans. Tyvärr så är det ju så att alla inte får den möjligheten. Jag tycker att hunden ska få arbeta, och lära sig saker. Hundar är ju byggda för att jobba.. och alla hundar mår bra av att få en uppgift. Även den minsta vovven. Att bara ta med sin hund på promenader, och kanske låta den träffa grannens hund någon gång då och då, tycker jag är ett tråkigt hundliv. Både för hunden och för människan. Det finns ju så otroligt mycket du kan göra med din hund. Allt från viltspår till freestyle. Möjligheterna är oändliga. Låt din hund få uppleva världen, använda sina sinnen och jobba med dig. Det mår båda gott av!

Jag skriver det här för att jag började tänka på folk och fä. Hehe. Nej men jag började faktiskt tänka på folk som har hund. En del är otroligt engegerade och riktiga hundmänniskor, medan andra är.. mindre engegerade. Jag tycker ärligt talat synd om hundar som inte vet mer om världen än området den bor på. Det är egoistiskt av oss människor att ta en hund och sedan inte låta den vara hund.. Visst, sällskapsdjur i all ära, men hur mår hunden egentligen? Nog tror jag att alla hundar skulle må bra av att få vara mer än bara någons sällskap. Hur kommer det sig till exempel att småhundar ofta har dåligt rykte som ouppfostrade och bjäbbiga? De stackars hundarna får bara sitta i någons knä/väska hela dagarna. Inte undra på att de blir som de blir... De har en massa energi som aldrig får komma ut.

Nu har jag fått ventilera lite.

/Helena



Kommentarer
linn

Det är precis den här frågan som snurrar runt mitt huvud väldigt ofta och gör mig irriterad.. Suck..

2010-10-06 @ 16:57:13
URL: http://blacksunshine.bloggplatsen.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0