Trettiotrecentimetersklubben

Kan misstolkas? HEHE.

Jag kollade just på lite bilder på Aite och Oskar. Bägge två är 33 cm i mankhöjd och man ser på dem att de är lika stora. Aite är ju pälsigare men annars så är dem ganska lika. Oskar väger i och för sig betydligt mindre än Aite.. Tror att han bara väger hälften av vad Aite gör? Aite väger ju 6,5 kg (sist jag vägde, nu väger han säkert 7 kg). Jag tycker att Aite är rätt lagom stor. Han är lätt att ha med över allt och är helt enkelt behändig. Japansk spets får vara mellan 32-38 cm i mankhöjd. Jag har en känsla av att han kommer växa någon centimeter till. Det är både bra och dåligt. Enligt mitt tycke hade han gärna fått bli 38 cm för att det är lite mer att ta i, men jag vill samtidigt inte att han ska växa en centimeter till. Jag har just suttit och läst lite om agility-regler och Stina har också pratat lite om det med mig.

När man tävlar i agility så delas hundarna in i tre olika storleksgrupper.
- Small: För hundar vars mankhöjd är under 35 centimeter
- Medium: För hundar vars mankhöjd är över 35 centimeter men under 43
- Large: För hundar var mankhöjd är 43 centimeter eller mer

Alltså får Aite bara växa 1 cm till. Blir han 35 centimeter så tävlar han ju i Medium och då blir allt svårare.. Eller alla hindren blir ju högre och jag tror att det skulle vara svårt att tävla mot hundar som utan problem flyger över hindren. Så nu väntar jag spänt och ser om han blir nå större :S

Självklart så måste ni ju få en bild på Jappen och Pudeln nu när jag skriver om dem:



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0