En hund.. eller kanske en höna?

Idag har Aite fått nya kompisar. Han blev riktigt bundis med min systers hönor. Aite har ju aldrig tidigare fått vara lös tillsammans med dem för.. ja, man vet ju aldrig :P haha. Men nu så släppte vi lös dem tillsammans på gården. Aites första tanke var att börja jaga en av dem. Men efter en snabb tillrättavisning och massvis  med beröm när han var lugn tillsammans med dem så förstod han att man INTE får jaga hönorna. Så han gick omkring med dem, nosade dem i rumpan och började nästan bete sig lite som en höna själv. När min syster kom med knäckebröd åt hönorna så flockade dem sig runt henne och ville ha av brödet. Aite gjorde detsamma. Det hönorna fick ville Aite också ha :P haha, så himla gulligt. Jag är extremt imponerad av hur duktig han var med dem. Det var som att han förstod att man inte under några omständigheter fick naffsa i dem. Men så är han ju mot andra hundar också. Inte ens när han busar med andra hundar så naffsar han.. Så på så sätt så var jag ganska trygg med att ha honom och hönorna lösa tillsammans.

Min fars kommentar var: "Inte blir det då någon jakthund av den där.. men kanske skulle han vara en bra vallhund?"

För det var nästan lite som att han vallade dem. När någon gick för långt bort så gick han efter den. Jag skulle iallafall aldrig lämna honom utan uppsikt med hönsen för trots allt så är han ju en hund.. med instinkter och man vet aldrig.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0