Japansk Spets - en allround hund

Innan jag köpte Aite fick jag höra från flera uppfödare och ägare att japansk spets är en riktigt allround hund. Det har jag nu även börjat märka av själv. När han var liten var han ju bara.. liten.. och söt :P Nu kan jag göra så mycket mer med honom. Han bryr sig inte direkt om vad vi hittar på, han är nöjd bara han får vara med. De senaste månaderna har vi ju provat på saker som:

- Agility
- Uställning
- Spår
- Sök

Och allt har gått riktigt bra och gett fina resultat. Japansk spets är inte så skör som många tycker att den ser ut. Den ser ju lite ut som en knähund men skenet bedrar. Aite hänger mer än gärna med på fartfyllda skidturer, 3-timmars promenader och ut i sjöar för att simma. De senaste veckorna har jag även börjat märka av en större vilja för att vara mig till lags. Ett tag sket han ju fullständigt i vad jag hade att säga, men det är väl någon slags tonårstrots antar jag ;) Nu är han mer samarbetsvillig och kan fokusera mycket bättre på mig än för bara 2 månader sen. Oftast ;)

De här framstegen gör att jag även tror att vi skulle kunna göra bra ifrån oss i tävlingslydnad. Hoppas att någon av hundklubbarna kommer att hålla någon sådan kurs snart :) Det vore riktigt kul!

Nu ska jag och min lilla allround-hund gå ut en sväng!



Kommentarer
cissi

åh, är det din hund som var med i tävlingen i "härliga hund" ? :)

2010-12-21 @ 10:46:25
URL: http://ceclilas.blogg.se/
Amila

Vilken underbar hund du har! Jag vill också ha en jappe och hoppas kunna köpa en nu i februari. Skulle vara helt underbart! Jag har läst jätte mkt om dom men jag hittar ingenting om motion. HUr mycket behöver en japansk spets motioner varje dag ungefär?

2011-01-06 @ 22:50:32
URL: http://amilahe.blogg.se/
klara

Guud va söt din hund är! ska få en alldeles egen japansk spets i sommar, underbart! Undrar bara, har du testat att lydnad - i så fall, hur gick det? kram

2011-03-30 @ 16:46:06


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0