En HEMSK dag

Den här dagen var både en bra dag och en hemsk dag, men mest en hemsk dag. Den kan nog läggas upp min och Aites topp-tio lista över de värsta dagarna i våra liv.. Alltså sen han kom till mig :P Den här dagen platsar bland andra riktigt hemska dagar som till exempel när Aite blev biten eller när Aite var jättesjuk :/ Nu ska jag berätta varför.

Strax före fyra så hoppade jag och Aite in i duschen. Jag höll på rätt länge med att tvätta hans päls. Efter det så torkade jag honom lite torr med handduken sen lät jag honom torka sig själv (alltså gnida sig i mattor och dylikt). Det är så här jag alltid brukar göra när jag badar Aite och det har alltid gått hur bra som helst men nu gick något snett. När jag efter en stund tänkte börja föna hans päls såg jag att pälsen hade TOVAT ihop sig. Det var som en enda stor kaka på hela ryggen. Det var så hemskt att jag nästan började böla. Jag ringde i panik både till mamma, Stina och Japanska Spetsuppfödaren i Tjautjas. Det var så otroligt ihoptovad att det tog FYRA TIMMAR att reda ut all päls igen. Stina kom med förstärkning i form av en massa fler kammar och kardor och även hennes superfön. Jag mådde så dåligt och mår fortfarande dåligt för jag vet att det stundvis gjorde ont för honom när vi försökte reda ut allt. Nu är han iallafall ren, vit och fin.. tyvärr även väldigt tunn i pälsen.

Vad är anledningen till att det blev så här då? Jag är ju ingen expert men jag tror att den största anledningen till att det blev så otroligt tovigt var att han fäller.. på något sätt så har jag väl lyckats tova ihop allt löshår under tiden jag tvättade honom :S För han var ju inte tovig innan. Han har haft en enda tova i sitt liv innan den här dagen. Jag måste fråga imorgon vad jag ska göra för att det inte händer igen.. För det var så otroligt hemskt. Jobbigt för stackars Aite :/

USCHUSCHUSCH..

Nu tänkte jag berätta vad som var bra med den här dagen :) Det är speciellt 5 saker som har gjort dagen riktigt rolig:

1 - Lindas Sisu blev 5:e bästa hane
2 - Stinas Oskar blev 3:e bästa hane
3 - Stina kom 2:a i Juniorhandling
4 - Aite skötte sig utmärkt på utställningen
5 - Aite trivdes riktigt bra i sin bur


Morgondagens utställning:

Jag har verkligen sänkt mitt mål med utställningen imorgon. Förut så kände jag att det vore kul att komma på en rätt bra placering, men nu känner jag att det viktigaste är att vi genomför det och att det känns bra. Om Aite dessutom går snyggt och uppför sig bra så är det ett plus i kanten. Men utöver det så hoppas och förväntar jag mig ingenting. Han glesa päls kommer att bli hans fall. Men det gör inget :) När den har växt ut igen så tar vi revansch ;)

Nu måste jag packa inför morgondagen.. Detta är vad jag kommer ha med mig:

- Aite
- Bur
- Vatten
- Vattenskål
- Älgkött
- Utställningskoppel
- Några borstar
- Nummerlapp
- Reg.bevis med vaccinationsintyg

Och lite annat smått och gott :)

Hejdå!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0