Kontaktkontraktet

Jag har äntligen tagit mig tid att börja läsa boken "Kontaktkontraktet" av Eva Bodfäldt. Jag har bara läst 19 sidor än så länge men har redan fått mängder av bra tips. Boken handlar om hur man skapar en bättre realtion med sin hund och hur man får hunden att bli mer följsam.

Som ni kanske minns så skrev jag för ett tag sen om att jag var osäker på att det verkligen är bra att "rymma" ifrån sin hund när den är ouppmärksam. Nu har jag fått ett svar som jag tycker verkar vettigt. Eva Bodfäldt skriver i sin bok att det är bra att göra detta, och att det leder till att man får en mer följsam hund. Något av det första hon tog upp i boken var just det där med att rymma. Hon kallar det så snyggt för "Indianen". Bland annat så står det att man kan börja med att variera tempo och riktning när man är ute och promenerar. Det får hunden att hålla mer koll på matte och sedan kan man även börja försvinna ibland. Man ska göra det tyst som en indian, utan att säga något till hunden. När hunden upptäcker att matte är borta kommer den ju tycka att det är läskigt att vara ensam och börja leta reda på var matte är. För att den här metoden ska fungera menar Bodfäldt att man ska våga använda hundens rädsla som ett redskap. Hunden kommer tycka att det är läskigt att helt plötsligt vara ensam ute. Hunden lär sig alltså att hålla kontakt med matte av rädsla för att hon ska försvinna. Författaren skriver även att det är viktigt att belöna hunden så fort den söker kontakt. Det ska alltid hända något roligt när man söker kontakt med matte. Då får man en mer följsam hund!

Jag ser fram emot att fortsätta läsa den här boken och börja använda lite av hennes metoder. Så får jag hoppas att det fungerar och att Aite mer och mer kommer bli en följsam hund som ofta söker både ögonkontakt och kroppskontakt.


Matte & Bebis-Aite 3 månader


Kommentarer
linn

bra att veta ! :) Om du får reda på nå mer bra saker från boken får du gärna skriva dom på bloggen ;)

2010-08-13 @ 13:23:50
URL: http://blacksunshine.bloggplatsen.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0