Dags att höja ribban

Igår kväll när jag skulle sova så låg jag och tänkte på Aite och träningen med honom. Jag insåg då att min lilla fis faktiskt är ett år nu och det är deffinitivt dags att höja ribban på träningen en aning. Jag menar inte att jag ska höja agility-hindren utan att jag ska börja kräva mer av honom och göra det lite svårare. Tills nu har jag ju varit nöjd om han har satt sig när jag sagt "sitt" och lagt sig när jag sagt "ligg". Nu ska jag alltså börja träna på hastigheten. När jag säger sitt vill jag att han ska sätta sig på en gång, inte lite halvsävligt, vilket det har varit hittils. Jag vill ha en hund som är snabb och fokuserad på det vi gör. Om vi i framtiden kommer att börja tävla i lydnad så är det ju en förutsättning att Aite är snabb i det han gör. Inte som nu.. "Va? Sitta? Okej, jag sätter mig" så sätter han lååångsamt ner rumpan mot backen :P Det är så kul och bra att ha mål med träningen! Så detta är mitt nästa mål :)

På tal om rumpa. Jag är lite orolig att det är något som besvärar Aite. De senaste dagarna, och speciellt idag har han helt plötsligt när vi är ute och går smällt ner rumpan i backen. Han gnider inte eller något sånt, utan han bara tvär-sätter sig. Jag ska ju till veterinären imorgon för 1-års och rabiesvaccination, så jag ska passa på att kolla upp detta då också..

/Helena


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0